Välisturule minekuks ja rahvusvahelise äriga alustamiseks ei pea esmalt kodus edukas olema. Väga paljud ärid ongi ainult välisturule suunatud ja kodus ei toimi. Kaasaegses globaalses piirideta maailmas on ka välis- ja siseturu piirid hägunenud. Pigem on, et olla siseturul edukas, on vaja teha rahvusvahelist äri.

Ajad on muutunud, ja kaasaegne äri käib vastupidi: “enne Nuustakule minekut käi ära Pariisis”. Ka need kes kasvada ja laieneda ei soovi, arvavad, et neil on kohalikul niššiturul kindel positsioon käes (näiteks sunnitud paratamatuse valdkonna firmad), peavad samuti vaatama välismaale, et pelgalt oma kodulinnas konkurentsis püsida. Välismaale pilguheit on vajadus. Vajadus ühest küljest, et turgu suurendada ja teisest küljest, et uusi ideid ja kogemusi ammutada. Kuid eelkõige tunnetada millega konkurendid üllatada võivad.

Paigutage ennast allolevate küsimuste-vastuste konteksti, mille põhjal saate umbmääraselt hinnata, kuivõrd rahvusvaheline te oma hingelaadilt olete.

“Kõigepealt panen äri püsti kodus, ja kui olen edukas ja rasva kogunud, siis hakkan mõtlema välismaale laienemise peale.”
Plussid:
+ õppida ja harjutada on koduses keskkonnas tavaliselt lihtsam kui tundmatus vees;
+ kodus on eeldatavalt väiksemad kulud;
+ kodus tunneme inimesi, mõttemaailma ja väärtushinnanguid;
+ kodus tunneme reegleid ja süsteemi;
+ kodus on konkurents väiksem;
+ kodus tunneme tarbijate (klientide) eelistusi;
+ kodus on suurem tõenäosus rahastajaid leida, või neid nõusse saada.
Miinused:
– Eesti turg on väike;
– Eesti ostujõud on madal;
– Eesti on paljudes ärivaldkondades maha jäänud;
– Eestis on väga suur kvalifitseeritud tööjõu puudus;
– Eestis ei pruugi leiduda piisavalt rahastust või rahastamisest huvitatuid;
– Eestis võib kauba omahind kujuneda kõrgeks;
– Hankijad ei pruugi Eestis pakkuda sama head hinda kui suurematel turgudel.

Lähen alustades kohe tegutsema välismaale. Kodus ei tegutse üldse, või teen kodus firma alles seejärel, kui olen õppinud ja jalad alla saanud välismaal.”
Plussid:
+ välismaal on suurem turg;
+ välismaal on suure tõenäosusega rikkam turg;
+ välismaal õpib rohkem uut ja huvitavat;
+ välismaal saab globaalseid referentse;
+ välismaal saab kontakte, mida kodus hiljem ära kasutada;
+ välismaal saab kogemusi, mida kodus ei saaks;
+ välismaal on suuremad võimalused laieneda.
Miinused:
– välismaal ei tunne kohalikku turgu, süsteemi ja inimesi;
– välismaal on konkurents suurem;
– välismaal on raskem protsesse kontrollida;
– välismaal on suurem oht petta saada ja kõik riskid võivad olla suuremad;
– välismaal puudub track record;
– välismaal võivad kultuuridevahelised erinevused takistuseks saada;
– välismaa juriidilised omapärad võivad takistuseks saada.

Tuleb silmas pidada ka seda, et ühe jaoks plussid ja miinused võivad teise jaoks olla vastupidised. Situatsioonid on erinevad, ja turud on väga erinevad.